8 saker jag älskar med föräldrarna

Såg att Metro hade listat saker som förskollärare tyckte om respektive inte (!) tyckte om med fäörädlrar. Men även den positiva listan hade en ganska uppfordrande ton. Förskollärarna älskade visst föräldrarna på vissa villkor, som att de visade att de intresserade sig för barnens vistelse där, att de berömde pedagogerna, att de kom ihåg att ringa om de blev sena och så vidare. Vände man på resonemangen blev det ganska uppenbart kritik mot när föräldrarna inte betedde sig som önskat. Intentionen var säkert god, men skribenten fastnade i vardagens små förtretligheter även om hon föröskte vända på dem.

Jag började själv fundera – vad älskar jag med föräldrarna?

Åtta punkter fick jag ihop, men de är ganska breda. Detta älskar jag med föräldrarna:

  • Att jag dagligen får träffa en mångfald olika människor i olika ålder och med olika erfarenheter.
  • Att jag får en inblick i så mångas arbeten, studier, pendlande och hemmaliv.
  • Att de alla är intressanta.
  • Att alla gör sitt bästa att få ihop livspusslet – vad det än innebär vad gäller scheman, extrakläder och ja ni vet.
  • Att de säger ifrån när de inte trivs med något.
  • Att de säger ifrån när deras barn inte trivs med något.
  • Att de säger ifrån när de tycker vi gör något bra.
  • Att jag får privilegiet att umgås med deras barn om dagarna.
  • Att vi strävar mot samma mål – att barnen ska uppleva en trygg, lärorik och rolig tillvaro!

(Och ja det är jättebra att man ringer oss när man är sen, så att varken vi eller barnet behöver oroa sig. Och att vi har en öppen dialog åt båda håll. Men det har egentligen inget att göra med att älska föräldrarna menar jag.)

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

