Varför flickor med utbildning är så farliga

Grattis Malala Yousufzai som tillsammans med Kailash Satyarthi till Nobels fredspris!

Malala blev känd när hon för BBC:s räkning och under pseudonym bloggade om livet som skolflicka i Swatdalen, som då kontrollerades av talibaner. På bloggen skrev hon mest om vardagligheter. När pakistanska armén återtog Swatdalen blev det känt att det var Malala som var bloggaren och hon blev offentlig. Hon sköts i huvudet när hon var på väg hem med skolbussen den 9 oktober 2012. Hon kom att bli en symbol för mildhet och mod i mötet med brutalitet. Allt detta berättar Ola Larsmo och Brian Palmer i boken 101 historiska hjältar.

Varför är flickor som går i skolan så farliga?

Därför att det inte finns något större hot mot extremisternas verksamhet. ”Det största hotet mot extremister är inte drönare som avfyrar missiler, utan flickor som läser böcker”, skrev Nicholas Kristof, kolumnist i The New York Times i våras. Och omvänt: Vill du dra ett land i smutsen så håll dess döttrar bakbundna.

Varför är flickors utbildning ett så viktigt ämne? Jo, skriver Kristof, först och främst för att det ändrar demografin. Det finns en stark korrelation mellan instabilitet och stora kullar ungdomar. Där det finns gott om arbetslösa män i åldern 15-24 år finns det också oro och ju större andel unga, desto mer ökar risken för inbördeskrig. Stora ungdomskullar verkar spela extremisterna rakt i händerna. Här gror desperationen, här kan man hitta kanonmat och självmordsbombare. Och när och var föds det stora barnkullar? Där kvinnor saknar utbildning.

Om en pojke får gå i skola kommer han att få färre barn, men effekten är liten. Om en flicka får gå i skola kommer hon att få en signifikant mindre familj. En studie från Nigeria visade att för varje år en flicka gick i grundskola fick hon 0,26 färre barn.

Vidare, argumenterar Kristof, blir tillgången på arbetskraft mycket större om också flickor får utbildning. Den ekonomiska boomen i Asien byggdes på att flickor fick utbildning och flytta till städerna.

Goda exempel på länder som har gett flickor tillträde till skolor är Oman och Bangladesh, som i dag är mycket mer stabila än de var på 1960- respektive 70-talet innan reformerna med flickor i skola kom igång. De är också mycket mer stabila än andra länder i samma region. I Yemen nekas flickor utbildning och det är vanligt att flickor gifts bort unga, och i och Pakistan, som ju Bangladesh tidigare var en fattig och eftersatt del av, brer extremistgrupper ut sig.

Det finns dock exempel på länder där flickor får utbildning men ändå hålls tillbaka. Iran och Saudiarabien hör hit.

Att låta flickor gå i skola är ändå en sak som är relativt enkel att genomföra, jämfört med att upprätthålla stabilitet med militära medel. Därför blir Malalas kamp så viktig.

Situationen här i Sverige kan förstås inte jämföras med den i de andra länderna som har nämnts här. Men också här är det viktigt att utbildning prioriteras, att skolväsendet värdesätts hela vägen. Så att barn och unga får uppleva sitt eget värde och kontroll över sina liv.

Marit Olanders

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s