”Schola” betyder ledighet

När jag läste latin lärde vi oss att pojkarna som tränades till att bli romerska soldater under pauserna mellan de hårda fyspassen fick lyssna på olika sedelärande berättelser. Denna ledighet kallades schola, som så småningom kom att ge namnet åt vårt nutida fenomen skola.
Jag tänker mig att de satt utmattade och svettiga under ett träd, kanske en mäktig ek.
I går hörde jag själv en föreläsning på Mossagårdsfestivalen, under en stor ek. Åhörarna satt på bänkar och föreläsaren hade visserligen en dator med manus, men hon visade ingen powerpoint och hade ingen högtalaranläggning. Eken gränsade av vårt tillfälligas klassrum mot resten av festivalområdet och även om det ibland var ljud i bakgrunden, bilar som körde förbi och barn som grät, så störde det inte nämnvärt.
Jag har gått 18 år or so i skola, som de säger i ett känt TV-program men jag har aldrig varit med om något liknande.

Bild | Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

