Tacktal till lärare A

Kära A

Det var så mycket jag ville säga till dig igår i klassrummet när du kramade om och skickade din sista kull elever på sommarlov och sen vidare till högstadiet inne i stan. En av de eleverna var min son, som haft glädjen att ha dig som mentor i tre år. Tidigare har hans storasyster haft dig som lärare. Men när jag skulle säga alla de där fina orden stockade sig rösten. Känslorna tog över och – det kom bara gråt. Det enda jag fick fram var att min tacksamhet även gällde storasyster.

Så nu skriver jag här i stället det jag hade velat säga. Varför du är så bra och varför vi är så tacksamma att vi har fått möta dig.

Först och främst vill jag berätta om hur du trodde på barnen/eleverna. Det där svårfångade som handlar om goda relationer och lugn och ro i klassrummet, det behärskade du. Du trodde på dina elever, du respekterade dem och lyckades locka fram det bästa ur dem. Jag minns hur skickligt du och dina kolleger löste en konflikt en ganska sen kväll när vi satt på nattåget från Norrland på väg hem från en veckolång klassresa (mer om den längre ner). Alla var dödströtta och då blir det som bekant lätt missförstånd och konflikter. Jag minns hur ni allvarligt lyssnade på det eleverna på de olika sidorna i konflikten, hur ni gick ner på deras nivå med ögonkontakt och hur de i sin tur sträckte på sig och berättade sin sida av saken, och hur orättvist behandlade de kände sig av dem på andra sidan. Och så snabbt och smidigt konflikten löste sig.

Mina egna barn har känt en grundmurad tillit till att du förstår. Det har gett en trygghet i att vara i skolan, jag kan ha sagt till sonen ”det får du tala med A om” och han: ”Hon förstår.”

Som jag har skrivit så ofta förr så menar jag att goda relationer är grunden för all annan verksamhet inom förskola och skola, och det är något som borde tas på största allvar. Hur gör man? Vad kan vi andra lära av dem som är riktigt skickliga på det?

En annan av dina goda egenskaper som lärare är att du är nyfiken. Vårterminen 2013 var din sista termin som lärare och då passade du på att lära dig hur en ipad fungerar och vad man kan göra med den. När den nya läroplanen kom satte du dig snabbt in i den och kunde bryta ner dess många gånger ganska luddiga formuleringar till konkreta mål för eleverna. I fyran till sexan, som du undervisade i, börjar många elevers medfödda nyfikenhet att mattas av för att i tonåren ofta ersättas av en växande skoltrötthet. Att du som lärare då har en smittande nyfikenhet är guld värt för eleverna.

Att vara nyfiken som person leder till att man samlar på sig mycket kunskap. Och det är en av de saker mina barn har berömt dig för – att du kan dina ämnen så bra. Det har också bidragit till deras tillit till dig, att de har vetat att du är påläst och har koll.

Sen har du också en energi som få, vilket jag såg på nära håll på den där skolresan med min dotters klass där jag var medföljande förälder. Du var först upp och sist i säng, dag efter dag, du hade ett oändligt tålamod, fixade och ordnade. Bara att du och dina kolleger tackade ja till erbjudandet om resan när den kom! Det var en resa utöver det vanliga som jag tror är ett minne för livet för alla oss som var med, stora likaväl som små.

Jadu A, den här skolavslutningen innebär stora omställningar både för dig och oss. Vi lämnar den förhållandevis lilla f-6:an i vårt lilla samhälle och även vårt yngsta barn börjar på högstadiet. Du får andra utmaningar som jag vet mindre om. Men jag vet att du väl har förberett min son och hans klasskompisar inför vad som komma skall, och jag tror och hoppas du går in i pensionärslivet med samma friska mod. Ha nu en riktigt bra sommar och tusen tusen tack för allt du har gjort för våra och andras barn.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

