Göra eget papper på förskolan

Jag har precis avslutat en vfu-period där jag bland annat gjorde papper med barnen. Så här gick det till:

Läroplansmål: Förskolan ska sträva efter att varje barn

  • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
  • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
  •  utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap[1]

Dag 1

Vi tittade på vilka olika sorters papper det finns. Vanligt kopieringspapper, tidningspapper, en bok, vanlig kartong, mjölkkartong, silkepapper, presentpapper, toapapper, tapet …

Barnen fick välja papper och beskriva hurdant deras papper var och vad de trodde det användes till. Vi pratade om att man sågar ner träd i skogen för att göra papper men att man också kan återvinna papper.

Sedan började vi riva sönder kopieringspapper och tidningspapper papper i små bitar, ca 2×2 cm. Har ni tänkt på att papper är gjort så det går bra att riva på ena ledden, men inte på andra? Riv gärna remsor på det håll det går lätt att riva och riv små bitar på andra ledden. En del barn kan behöva stöd för att få in en bra teknik att riva och något barn kan ta hjälp av en sax, det går också bra.

När vi hade tillräckligt mycket papper hällde vi på vatten och lät det hela stå och blöta upp sig till nästa dag. Minst en dag måste pappret ligga i blöt.

Dag 2

Nästa dag konstaterade barnen snabbt att innehållet i baljan inte såg ut som den pappersmassa jag hade haft med mig. Det var fortfarande tydliga bitar som de hade rivit.

Vi måste finfördela pappersbitarna till pappersmassa också. Vi använde en matberedare. Det tog lång tid och matberedaren fick jobba hårt. Inplanerade pauser så att matberedaren får svalna mellan varven är ett tips.

Medan matberedaren jobbade fick barnen gå och hämta ytterkläder, inklusive regnbyxor, och klä på sig eftersom vi hölls utomhus för själva papperstillverkningen.

Vi hade tömt en stor klosslåda där vi hällde i pappersmassa och fyllde på med vatten.

För att göra papper behöver man en ram och en däckel. Det kan vara en vanlig träram som man häftar på metallnät med ca 1×1 mm ruta. Jag behövde sätta lite silvertejp över kanten så att barnen inte skulle riva sig på snittytorna.

Däckeln är en tom ram som man lägger ovanpå ramen med nät, för att få snygga kanter på pappret. Det underlättar när man ska lyfta upp det fuktiga pappret så småningom.

Man ska ha så mycket vatten i baljan att ramen täcks helt om man ställer den med långsidan mot botten.

Man behöver också ett antal rektangulära tygstycken som är lite större än ramen, ett för varje pappersark man ska göra plus ett till så att alla papper har tyg på bägge sidor. Gamla kökshanddukar som man klipper itu på mitten går bra. Jag tog tyg från min lapplåda, både bomull och linne, som ger snygg struktur åt det färdiga pappret.

Blöt tygstyckena och vrid ur dem. Lägg ett tygstycke slätt bredvid pappersbaljan.

Pappersmassan är kemiskt sett en slamning, och pappersfibrerna tenderar sjunka mot botten, sedimentera, efter ett tag. (Bra när man är färdig och ska plocka undan) Därför behöver man också något att röra i baljan med.

När ni har allt på plats,

  • en stor balja med uppblött pappersmassa/cellulosafiber
  • en slev eller likande att röra med
  • en ram och en däckel och
  • blöta tygstycken,

kommer det mest spännande momentet, nämligen att forma pappersarken!

Gör så här:

Kavla upp ärmarna och ta av eventuella armbandsur. Håll ramen och däckeln ovanpå varandra, tummarna på översidan och de andra fingrarna under. För ram + däckel lodrätt ner i pappersmassablandningen och vinkla dem så att de ligger parallellt med bottnen. För dem långsamt men bestämt rakt upp så att de kommer ovanför vattenytan. Hur djupt ner du håller ramen och hur tjock blandning du har avgör hur mycket pappersmassa som fastnar på ramen och hur tjockt det färdiga pappret blir.

När det kommer ovanför vattenytan kommer överflödigt vatten att rinna av. Håll ramen stilla tills det mesta har slutat droppa.

Lägg då däckeln åt sidan och för ramen mot det blöta tygstycket. Vänd det varligt upp och ner, som om du ska bygga en sandkaka, och tryck ramen mot tyget.

Undvik att ta på nätet, vilket kan skapa ojämnheter i pappret, utan håll i ramen och pressa den mot tyget. Sen lyfter du försiktigt ramen, från ena änden till den andra. Lyfter du rakt upp riskerar du att det skapas bubblor som blir till ojämnheter i det blivande pappret.

Lägg ett blött tyg uppe på det blivande pappret och gör om proceduren så många gånger som ni behöver, eller tills det är för lite pappersmassa kvar för att fortsätta. Gör bara rent ramen och däckeln då och då..

Nu har ni en hög med blöta, droppande tygstycken mellan vilka det ligger pappersmassa som ska pressas ihop och torka för att bli till pappersark. Jag brukar först av allt ställa vattenbaljan uppe på tygstyckena några timmar (försäkra dig om att baljan har slät botten). När det har slutat droppa kan man lägga ett par dagstidningar över och under som effektivt suger i sig vätska.

När man fått ut mycket vätska ur tyg- och pappershögen kan man lägga in den i en växtpress och låta den ligga där över natten.

Dag 3

Nu är det dags att öppna växtpressen och ta ut pappersarken! De är fortfarande fuktiga och behöver torka mer, i rumstemperatur på hyllor går bra. Men de håller ihop när man pillar loss dem från tygstyckena, och det är spännande att se hur tygets struktur har lämnat avtryck på pappret.

Man kan lägga in dem i växtpressen igen efter att de har torkat för att få dem släta. Eller lägga dem under något annat tungt och slätt.


[1] Skolverket (2010) Läroplan för förskolan Lpfö 98 reviderad 2010

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Göra eget papper på förskolan

  1. Carin Svensson skriver:

    Hej! Jag har en fråga till dig. Jag arbetar inom skolan och har tänkt att tillverka papper tillsammans med barnen, så jag googlade på det och hamnade på din blogg. Jag undrar varför du lägger pappersmassan på blöta tygstycken? Jag trodde att man skulle lägga dem på torra frottéhanddukar så att de suger upp fukten?
    Tacksam för svar! =)
    Skriv gärna till carin.svensson@hannaskolan.nu
    Hälsningar Carin

    • varavexaleva skriver:

      Hej Carin!

      Det är ju linnetyget som ger pappret dess ytstruktur. Linnepressat papper är ju fint det också. Frotte tror jag blir för grov yta om man ska ha papper till att skriva och rita på. Men man kan kanske tänka sig andra användningsområden. /Marit

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s