”Sitt på din bak!”

Ofta, ofta har jag redan sagt den meningen fast jag inte ens har börjat jobba sammanhängande. Sitt på din bak när det är samling, sitt på din bak när du äter, sitt på din bak …

Men allt det där sittandet är inte bra för oss. Enligt forskning som refereras i dagens Sydsvenskan är det värre att föra ett stillasittande liv än att ha ett aktivt liv och röka. Stillasittande TV-tittande förkortar livet mer än rökning och stillasittande jobb ökar risken för hjärt-kärlsjukdom och diabetes även om man motionerar på fritiden.

Det är ord och inga visor. För egen del är jag nöjd med mitt beslut att omskola mig till förskollärare, ett yrke där jag får tillfälle att röra på mig och vara utomhus dagligen. för många banr tycks det vara svårt att sitta stilla. Cecilia Moen skrev i ABC Nättidning att det är obekvämt att sitta i stolar:

Många småbarn vill gärna stå och äta. För kroppen är det egentligen obekvämt att sitta i stolar. Det handlar också om glädje över samvaron som sätter spring i barnets ben, barnet pumpar gärna med benen och ”viftar” med svanskotan.

Cecilia rekommenderade en stol där barnet fritt kan klättra upp och ner och lätt ändra ställning – eller att man i familjen helt sonika äter sittande på golvet. På förskolan är det otänkbart att sitta på golvet och äta inomhus, men utomhus kanske det går bra? Kanske man också kan minska ner på sittandet på sin bak på andra sätt. Måste barn sitta på sin bak på samlingarna? Kan man ha samling där barn ligger på mage, eller står och går?

Jag vill också slå ett slag för huksittande. I vår kultur är det mest små barn som sitter på huk, djupt ner  med hela fotsulan i underlaget och med rumpan en liten bit från underlaget, några centimeter för ett barn och någon decimeter för en vuxen. Baksidan av låren vilar mot vaderna och ryggen är avslappna. Eftersom den enda kroppsdel som har kontakt med underlaget är fotsulorna blir man inte  man blir i kall, smutsig eller blöt om ändan. Jag tycker det är bra att kunna sitta på huk, om inte annat så för variationen. Läs mer om huksittande på Wikipedia.

Vilda barn har också skrivit om sittande. 

 

Läs också mer här.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

