Mysteriet mediering

Kollade nyss min bloggstatistik och det visar sig att inlägget Att förstå ”mediera” toppar listan med över 500 träffar på ett år. Det är mycket med tanke på att det här inte är en särskilt stor blogg.

Över 500 personer som har sett alla mina slarv-skrivfel.

Mediering är ett knepigt uttryck som jag tror många lärarstudenter som läser Vygotskij måste försöka förstå. Inte ens vår kurslitteratur i ämnet kunde förklara vad det var. Den var i och för sig riktigt dålig men det verkar överhuvud taget finnas ett problem med detta, eftersom jag får så många träffar. Till och med mitt inlägg slutar i ett frågetecken, och trots alla träffar är det ingen som har känt sig manad att svara på min fråga.

Så jag fortsätter att anta att det är så här: Mediera är sätt att förstå, eller kanske jobba på att förstå. För att mediera [något] använder man sig av ett kulturellt redskap, ett medium (singularformen av media).

Men jag skulle verkligen uppmana landets lärarutbildningar att skingra rökridåerna för oss studenter och presentera en konkret, godtagbar förklaring, så att vi slipper gissa. Om vi nu verkligen ska gå så på djupet med just Vygotskij. Vilket är en annan fråga som också kan diskuteras.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mysteriet mediering

  1. Sune skriver:

    Mediera är väl att ge (kunskapen) form så man kan se på den och samtala om den… T ex att man med sin nyvunna kunskap gör en animerad film (eller nåt) som sedan kan visas och diskuteras. Eller?

Kommentera

