Demokrati, lärares yrkesetik, förlossningsställningar och Bob hund

Tusan jag skrev ett långt inlägg och så postade jag bilden … och då försvann texten ut i cyberrymden. Så här kommer ett sammandrag.

Vi håller på med etik på min utbildning och jag slås av hur nära förbundna med varandra frågor om etik är med demokrati och yttrandefrihet. För ett år sedan skrev jag om behovet av mer rekonstruktivism i skolorna. Mera fokus på diksussioner, på skolans plats mitt i samhället, på eleverna som samhällsmedborgare med röster som är värda att lyssna på, med möjlighet att påverka.

Jag tror det är min bakgrund som journalist som bidrar til det här synsättet. När man jobbar som journalist är det helt grundläggande att lägga åt sidan sina egna åsikter och uppfattningar och i stället förmedla sina intervjuobjekts. Det ligger en yrkesstolthet i att inte låta sin egen uppfattning i frågor om t ex politik skina igenom.

Vi läser Sabine Grubers bok När skolan gör skillnad. Gruber har studerat hur lärarna förhåller sig till skillnader i etnicitet, klass och kön mellan olika elevkategorier, och hur de förser olika grupper med olika egenskaper och olika förändringspotential. Gruber konstaterar att ambitionerna i det dagliga arbetet sällan förenas med en insikt om de maktaspekter som finns inbyggda i sociala relationer. Hon konstaterar också – och det tycker jag är allra mest intressant – att lärarnas agerande, då de på ett till synes ganska oreflekterat sätt accepterar och välkomnar vissa kulturella skillander (t ex vad gäller matvanor, musik och dans) men vill påverka och förändra andra (som en romsk tjejs sätt att klä sig). Så ibland är det pluralismen som bejakas och ibland är det assimilation. Det är helt i linje med då gällande läroplan, som dels nämner värdet av mångfald men också av kristen etik och västerländsk humanism.

Ett studiebesök i en moské ses som ett misslyckande eftersom representanten för moskén inte förmedlade den bild av islam som ”bra och visdynt” som lärarna hade hoppats på utan snarare en bild av ”trångsynt och icke önskvärd” islam. Men som journalist kan man aldrig på förhand bestämma sig för hur ett reportage ska bli. Misslyckandet låg snarare i att lärarna inte redan från början hade avsatt tid till diskussion om besöket i direkt anlutning till det. Som det nu blev rann diskussionsplanerna ut i sanden.

Som elev själv och senare som förälder har jag ibland stött på situationer där lärare har velat ha kontrollen sjävla och av någon anlending inte riktigt släppt in vare sig eleverna eller utomstående. Varför? Av osäkerhet? För att man känner sig manad att hålla kontroll av styrdokumenten? Eller för att man själv aldrig har haft någon skolgång med riktigt högt i tak, där ordet i djupaste mening varit fritt och man tränats i att respektera meningsmotståndares åsikter?

En kompis som är barnmorska förvånas över hur fogliga födande kvinnor är. Även om de många gånger nog skulle föredra att föda sitt barn i en mer upprätt ställning vilket ger enklare förlossning för mamma och barn, så lyder de när förlösande barnmorska vill att de intar gynställning, vilket är bekvämare för barnmorskan.

I lördags var jag på rockbandet Bob hunds sista konsert för sommaren. Platsen var sångaren Thomas Öbergs hemstad Heslingborg, och stämningen var på topp. Naturligtvis blev de inropade för extranummer. Då utspann sig följande dialog mellan Thomas och publiken:

– Är konserten slut?
-NEJ!
– Vill ni höra mer?
– JA!
– Är det ni som bestämmer det?
– JA!
– Ska ni förändra världen?
– JA!
– ska ni förändra världen även om ni själva förlorar på det? (ungefär)
– JA! Fast här började en del tveka faktiskt.
Sen sa han något om en stark ledare som jag inte riktigt minns, men budskapet var i alla fall tydligt, att tro inte på allt utan ta makten i ditt eget liv. Jag tänker att här kanske finns något att fundera på för lärare också.

068

Bild | Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Demokrati, lärares yrkesetik, förlossningsställningar och Bob hund

  1. Karin Sutare skriver:

    Intressant!
    Jag tänker på auktoriteter ofta. Och vill bli mer och mer vild.
    Tack för dina kloka inlägg.

Kommentera

