Övergångsobjekt för vuxna

Ett övergångsobjekt är en sak som barnet använder för att komma till ro och uppehålla sig i ett tänkt mentalt utrymme mellan den yttre och inre världen, övergångsområdet. Termen har myntats av D W Winnicott.

Övergångsobjekt kan vara en napp, en snuttefilt eller ett gosedjur och man brukar uttrycka det som att barnet laddar det med känslor och att det tjänar som tröst och avkoppling när föräldrarna inte är i närheten. Alla barn har inte övergångobjekt och intressant nog är övergångsobjekt mindre vanligt bland barn som ammas längre.

Övergångobjekt finns inte i alla kulturer och det finns en kritik mot synen på övergångsobjekt som något som är nödvändigt för sund utveckling.

Att små barn har övergångsobjekt ses som naturligt och gulligt, men så småningom förväntas barn växa ifrån behovet av övergångsobjekt. Men gör de det?

Jag minns en period när jag gick på mellanstadiet när jag började ha nallar i sängen, vilket jag inte kunde minnas att jag hade haft som liten. Det var tre nallar som skulle ligga på ett speciellt sätt och jag skulle ha en av dem under armen och ligga i en speciell ställning när jag somnade. Så småningom klingade behovet av nallarna av, och kanske ersattes de av att jag började bita på nagelbanden, något som jag fortfarande kan komma på mig själv med att göra.

Hur som helst har jag varit lite nyfiken på om andra vuxna har övergångobjekt. Det har de, vissa i alla fall. Det kan vara olika saker som finns kvar allt sedan barndomen, och det kan handla om att suga på tummen.

När vi pratade om övergångobjekt på kursen jag gick i våras kastades tanken fram att även vuxensaker som mobiler – eller varför inte cigaretter? – kan ses som övergångsobjekt. Saker man använder för att komma till ro och uppehålla sig i ett tänkt mentalt utrymme mellan det yttre och det inre.

Mobiler kallades ju faktiskt för yuppienallar när de först började bli vanliga i slutet av 1980-talet. Nu är det ju inte bara yuppies som har mobiler men kanske det där med nalle alltjämt inte är så fel?

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Övergångsobjekt för vuxna

  1. Halvbonden skriver:

    I så fall är nog min dator min snuttefilt. Jag har ett enormt kontrollbehov när det gäller den. Jag har två externa hårddiskar som jag gör backup på hela tiden, pga risken att datorn pajar och jag förlorar allt jag skrivit, och är jag lite stressad eller lugn sitter jag och surfar en stund. Och har jag inget internet en dag får jag panik, fast det inte borde spela så stor roll egentligen?

  2. maria skriver:

    Vad intressant att läsa att barn som ammats längre inte lika ofta har övergångsobjekt – för det är just det jag har funderat på, men inte hittat något belägg för. Min dotter ammades tills hon var tre år och nio månader och hon har aldrig haft något favoritgosedjur eller annat objekt. När hon började förskolan fick barnet ha med sig ett gosedjur på vilan, men hon har nästan aldrig tagit med något och brukar helt sonika plocka med sig något hon hittar i lekrummet när det är dags att gå och vila. Jag tänker också på min syster som slutade ammas tidigare än vad jag gjorde (tror hon slutade vid åtta månader), eftersom hon bet mamma så mycket. Hon gick i flera år omkring och sög på tummen samtidigt som hon ville ha något glatt material (typ fodertyg) att stryka mellan tummen och pekfingret. Jag tänkte inte på det förrän jag själv fick barn och ammade, att det är ju så de gör när de får mjölk – ligger och pillar med fingrarna samtidigt.

  3. Lena skriver:

    jag är en vuxen, femtio år som har ett lakan som snuttefilt. känner mej väldigt ovanlig. först hade jag det fram till jag var 20 sen började jag igen efter en stor kris när jag var 33. det är ovanligt tröstande. men blir orolig för just den lakanbiten går sönder och blir mindre o mindre. tycker inte det är nåt fel att ha den och mitt ex visste om den.

Kommentera

