Dagens ord: Kaosångest

För några veckor sedan fick jag lära mig ett nytt ord. Kaosångest. Först förstod jag inte om jag hade hört rätt, så jag frågade om: Vad sa du??? Jodå, intygade min lärare, kaosångest är ett vedertaget ord, tror tillochmed han nämnde vem som hade myntat eller spritt det. Jag googlar på det men får bara träffar från folk som beskriver kaos och ångest med ett komma eller ett och emellan.

Vad är kaosångest då? Jo det är kanslan man får när  man är rädd att en situation ska urarta, att man ska tappa kontrollen. Det har inte hänt än, men man är orolig för att det ska hända. Är det befogat? Kanske, kanske inte.

Jag minns en annan föreläsare på en annan kurs som sa att när vi kom ut som färdiga förskollärare skulle vi ha ett enormt kontrollbehov det första året och inte släppa vaksamheten en sekund. Det var nog kaosångesten hon också tänkte på.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagens ord: Kaosångest

  1. Klara skriver:

    Här kommer källan till ”kaosångest”: Fischer, Ulla & Leicht Madsen, Bent (1984) Titta här! En bok om barns uppmärksamhet. Stockholm: Liber.

    Hälsar Klara

Kommentera

