Mera rekonstruktivism i skolorna!

I går hade vi seminarium om didaktiska typologier vilket handlar om var man lägger fokus i undervisningen; på ämnesinlärning eller personlig utveckling, på resultat eller process. Vi fick se fyra typologier som var och en utgjorde ändpunkt på linkjerna i ett kors. Efter att 1900-talet hade präglats av progressivism (elevens kunskapssökande och personliga utveckling) var nu essentialismen, fokus på ämneskunskaper och vetenskaplighet, på väg tillbaka i den nya läroplanen.

Det roligaste med seminariet var att jag fick ett ord på den inriktning som ligger mig närmast om hjärtat, nämligen rekonstruktivism. Den utvecklades i USA på 1930-talet, när man på håll såg demokratins kollaps i många europeiska länder och idén föddes att det var i skolorna som demokratin skulle försvaras och utvecklas. Att skolan skulle vara en motkraft till totalitära tankeströmningar. Läraren skulle inte förhålla sig passiv och låta eleverna upptäcka saker och ting själva utan främja kritiskt tänkande.

En lärare med ett rekonstruktivistiskt tankesätt låter eleverna debattera vargjakt på lektionerna om frågan kommer upp, inte som essentialisten för att föra in dem på vad man egentligen skulle tala om, miljövård till exempel, och inte som progressivisten som påtalar att de inte är redo förrän de har alla baskunskaperna i ämnet, utan för att det är en bra övning i att både argumentera och respektera meningsmotståndarnas argument. 

Som gammal journalist ligger rekonstruktivism mig varmt om hjärtat. I både Lpo 94 och Lgr 11 står det allra först att skolan vilar på demokratins grund. Det kommer faktiaskt allra först! Som jag har skrivit förr här på bloggen har jag ibland sett hur skolorna och kommunerna har tagit lätt på det och – som jag har sett det – i strid med läroplanen ryckt upp buskar och planterat nytt på skolgården utan att förvarna eleverna, långt mindre ge dem inflytande över hur deras egen utemiljö skulle utformas.

Efter gårdagens seminarium anar jag att det här är en ovanlig inställning bland lärare. Var har rekonstruktivismen tagit vägen ute i världen? När vi läste om Reggio Emilia märkte jag hur många andra, lärarutbildare, kurslitteratur och kursare, tog fasta på Reggio Emilias progressivistiska drag, med personlig utveckling, att barnen skulle få utnyttja alla sina hundra språk. Jag tycker det också är bra! Men dessutom tände jag på idén med förskolan mitt i samhället. Så här skrev jag på en hemtenta på en tidigare kurs:

Under flera år arbetade jag som reporter på olika lokaltidningar. Som lokaltidningsreporter får man en bred kunskap om förhållandena i lokalsamhället. Jag lärde mig beslutsvägar inom kommun och landsting, hur offentlig förvaltning och näringsliv fungerar och skillnaden mellan anhållen och häktad. Jag har skrivit om vägbyggen, kaninhoppning, föreläsningar, avloppsrening, eldsvådor, nyfödda och avlidna.

Jag sympatiserar med tankarna inom Reggio Emilia om en förskola mitt i världen, där förskolebarnen är medborgare med lika stort värde som alla andra, och där nätverk ut i samhället på olika nivåer är en självklarhet lika väl som föräldrarnas delaktighet i förskolans verksamhet. Vet man hur en demokrati fungerar och vart man ska vända sig om man vill förändra något så ökar chansen att man ser sig själv som delaktig. Det är angeläget i individens subjektskapande och grundläggande i förskolans läroplan. Kanske minskar då risken att individen känner maktlöshet, utanförskap och utslagning.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mera rekonstruktivism i skolorna!

  1. Ping: Demokrati, lärares yrkesetik, förlossningsställningar och Bob hund | Vara växa leva

Kommentera

