Tecken, signal, symbol … och index

Jag kämpar fortfarande med Vygotskij och de små och yngre barnens lärande.
Jag måste säga att jag inte tycker författaren förklarar särskilt bra. På flera ställen i boken försöker hon förklara skillnaden på tecken och symbol, men i stället för att ge en generell förklaring komemr hon bara med exempel. På sid 43 skriver hon så här:

”Ett tecken är en kombination av mening och form. En trafikskylt är till exempel till sin yttre form en sak av metall och dess menignsinnehåll är information elelr varning beträffande vägar och/eller trafik.
En symbol innehåller och förmedlar innebörd. – – – ett rött kors syftar på en plats där hjälp erbjuds skadade eller sjuka människor.”

Trafikmärket för sjukhus är ett rött kors (följt av ordet sjukhus). Man förstår inte av boken varför det ena är ett tecken och det andra en symbol.

På sidan 79 hänvisar Smidt med många omständliga ord till Saussure och Peirce för att förklara symbol men jag förstod fortfarande inte vad som skilde tecken från symboler. Och jag kunde inte förklara det själv med egna ord.
Ännu mer förvirrande blev det när jag läste i ordförklaringen till kapitel 3:

”Ett tecken är något som står för eller representerar något annat än sig själv.”
Om symbol: ”En företeelse som står för eller representerar något annat.”

Där gav jag upp. Ville jag veta vad som skilde begreppen åt fick jag börja leta någon annanstans. Jag mindes att jag hade läst något om symboler i Peter Gärdenfors bok Hur Homo blev sapiens (Bokförlaget Nya Doxa, Nora: 2000) i somras, så jag lånade om den på biblioteket. Och voilà, på sidan 141 refererar också Gärdenfors till Peirce (som av allt att döma är identisk med den som kallas Pierce i Smidt). ”Index svarar mot det jag kallar signaler”, skriver Gärdenfors. ”Rök är en signal för eld.” Ikoner bildar en mellankategori, det är frikopplade representationer. Dvs de har inte har en direkt koppling i omgivningen till det de representerar, men ändå liknar det de representerar. En silhuett av en kvinna på en dörr är en ikon för damtoalett.

Här någonstans trillar poletten ner för mig vad gäller skillnaden mellan tecken/signal och symbol. Ett tecken (index och ikon enligt Peirce) har en påtaglig koppling mellan sig själv och det tecknet representerar, en koppling som är uppenbar för alla som har vuxit upp i en viss kultursfär. En symbol kan se ut (eller låta etc) hur som helst. Man måste lära sig vad olika symboler representerar.

Därför är ett vägmärke med en älg på ett tecken – här kan finnas älgar – men det röda korset en symbol för sjukhus. Dock torde triangelformen på vägmärken som varnar vara en symbol – triangelformen har ingen direkt koppling till fara.
Vid närmare eftertanke tror
jag att man ändå måste ha med index som en egen kategori för att fulständigt bena upp det här.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

