Att förstå ”mediera”

Nu läser vi om Vygotskij och ska sätta oss in i hans teorier. Många ord och begrepp är det. Jag gick humanistisk linje på gymnaiset på 80-talet och sedan dess har jag undrat hur smart det var egentligen, eftersom jag inte har haft så väldigt sotr praktisk nytta av vad jag läser mig. Nu är jag tacksam över filosofilektionerna i skolan för jag vet vad dialektik är.

Men mediering. Vi har en hel bok som ska förklara Vygotskijs tankar och författaren (och förordsförfattarna) komemr hela tiden tillbaka till hur komplicerat det är. Tyvärr klarnar det inte riktigt heller.

”Mediering är olika sätt att kommunicera, främst genom tecken och symboler.” Jag undrar: finns det andra sätt att kommunicera än med tecken och symboler? Till och med fostret som rör sig i livmodern kommunicerar ju med tecken, såtillvida att mamman tolkar fostrets rörelser som tecken på att det mår bra t ex och kan svara på kommunikationen genom att t ex ändra sittställning.

På ett annat ställe i boken förknippas medierad – i perfekt particip – närmare med lärande. Det står: Detta är en sak (!! sic!) som utspelar sig mellan den lärande och det begrepp som ska läras och som underlättar inlärning. Här förstår man att medierad är släkt med ordet medium (i plural media) alltså sätt att förmedla budskap på.

Men om man sätter mediera i presens då? Jag medierar … ja vadå? vad är objektet egentligen?

Jagm edierar begreppet mediering med det kulturella redskapet att skriva detta blogginlägg. Menb är kultuirellt redksp och mediering synonyma begrepp. ett medium = ett kulturellt redskap? Eller är mediering verbet – att använda kulturella redskap (företrädesvis till inlärning)?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att förstå ”mediera”

  1. Ping: Mysteriet mediering | Vara växa leva

Kommentera

