Konstnärlig frihet

Jag har varit på ett antal jul- och påskpyssel med hela syskonskaran på deras förskolor/fritids.Det går till så att man kommer dit, föräldrar och syskon, och pysslar mot materialkostnad. Det finns färdiga pysselalster, ibland steg för steginstruktioner; råmaterial, saxar, lim. häftapparater och så vidare.

Jag har låtit mina barn pyssla självständigt. Jag har aldrig uppmanat dem att följa förlagorna. De har gått in för pysslandet med liv och lust. Men var det en fröjd att se när det begav sig tycks glädjen öka mer för varje år som vi packar upp de fantastiska jul- och påskprydnaderna i fri stil. Eller vad sägs om denna otroligt charmiga lilla figur med påskgul cowboyhatt:

Den har också ben och fötter, bara så du vet:

Den här går numera under namnet Påskkycklingen Monsterögat Moody”

Och sist men inte minst denna fantastiska skapelse:

Även om man strävar efter att barn och elever ska skapa fritt så är det lätt att halka in i gamla hjulspår där barnen kopierar lärarens alster efter förmåga, med eller utan hjälp av en vuxen. Med hjälp vidgar man sin proximala utvecklingszon och det främjar lärande. Men att skapa fritt, att utnyttja material efter eget huvud är ocså något man behöver utveckla. Kanske behöver vi mycket mer fritt skapande i skolan, för att främja fantasi och kreativitet. Och för att ha något att skratta åt.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s