Hejdå imperfekt, välkommen preteritum

När jag pluggade svenska på universitet 1993 fick vi läera oss att säga preteritum i stället för imperfekt. Nu när jag åter läser svensk grammatik får jag det bekräftat – dåtidstempus som i hade, cyklade sålde och åt kallas preteritum.. Inte imperfekt. Jag vet att jag har läst någonstans att preteritum ansågs passa bättre för hur formen används i svenska språket men hittar det inte just nu. Huvudsaken är att imperfekt inte används längre. Eller gör det? Jag frågar mina tre egna barn, som går i fjärde till åttonde klass på varsin skola. Ingen har hört talas om preteritum. Alla har hört talas om imperfekt.

Varför detta motstånd mot preteritum?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hejdå imperfekt, välkommen preteritum

  1. Amiechan skriver:

    Jag tror det finns två stora grupper lärare som är motståndare till preterium:
    Lärare som fått lära sig att det heter imperfekt i skolan och inte har studerat svenska på universitet/högskola (tillräckligt mycket) sedan dess. Det är en stor grupp!
    2. Lärare som inte är intresserade av grammatik och följer den enklaste vägen. Och den enklaste vägen är antagligen att göra som det står i läroboken eller som kollegorna gör.

    F.ö. kände T9 på min mobil till imperfekt men inte preterium.

  2. Thomas skriver:

    hm… själv har jag läst en förfärlig massa terminer både på högskola och universitet, både före och efter min lärarexamen, men ändå använder jag mig av imperfekt. För det första har jag inte hört ett /riktigt/ bra argument varför preteritum skulle vara så mycket bättre och för det andra anser jag imperfekt mera logiskt användbart: all dåtid blir någon form av ‘perfekt’. Och, om inget annat, bygger vår terminologi i grammatiken i mycket stor utsträckning på den latinska, och där används det begreppet imperfekt…

  3. Ping: Preteritum eller imperfekt | Eva Sahlström

Kommentera

