Var, när och vad barn lär sig läsa och skriva

Jag var ett sånt barn som redan hade lärt mig läsa och skriva innan jag började skolan. Jag minns inte hur det gick till, men ett bokstavspussel, som jag fick när jag fyllde fyra, spelade en viktig roll enligt min mamma. Jag kunde fråga hur stavas KATT och så sa hon vad som fanns på bilderna på bokstavspusslet, kanske katt, apa, tupp, tupp – jag minns faktiskt inte! Men då skrev jag bokstäverna som hörde till de bilderna. På den tiden trodde man att man måste kunna läsa innan man kunde börja skriva, men jag tror faktiskt jag skrev först. Dessutom trodde mina föräldrar att det faktum att jag skrev spegelvänt hade med min vänsterhänthet att göra.

Nu läser jag att man vet att en del barn börjar skriva innan de börjar läsa. Ett av mina barn har också gjort det. Man vet också att det är vanligt att skriva spegelvänt i början.  Jag var inte så unik som mina föräldrar trodde.

När jag så började första klass 1973 blev det tråkigt. Jag fick vänta på att de andra i klassen skulle lära sig läsa och skriva. Under tiden fick jag sitta och klara mig själv och rita. Att jag redan var med i de läsandes och skrivandes förening var inget som välkomnades. Jag kunde ju ha lärt mig fel!

Minnena kommer över mig när jag läser Carina Fasts bok Literacy – i familj, förskola och skola. Den bygger på hennes doktorsavhandling, där hon har följt sju barn med skiftande religiös, ekonomisk och kulturell bakgrund från att de är fyra år tills de är sju år och går i första klass. Hon har träffat dem hemma, i skolans värld och i andra sammanhang där de ägnar sig åt literacy, läs- och skrivhändelser i vid mening.

Guess what – barnen lär sig massor om skrivning och läsning informellt! De lär siog av bara farten, med föräldrar och andra släktingar, andra barn, med leksaker, leksakskataloger, teve, dataspel och mycket annat. Man måste inte alls vara sju år. I själva verket börjar vi hantera medier från det att vi är nyfödda. Fast ger många intressanta exempel på där föräldrar och barn ägnar sig åt olika språkliga aktivteter tillsammans – i tal och skrift. Det kan vara högläsning av bilderböcker, muntligt berättande, tevetittande, att man går igenom händelser i kalendern tillsammans, man skriver och läser julkort och etiketter på julklappar. Barnen lär sig också mycket på egen hand, de kan skriva önskelistor och med förlaga skriva mycket svåra ord, som BIONICLE och THEROPODER perfekt. Ett par barN skrev dagbok och ett av dem visade en dagboksanteckning:

FLODVÅGEN KOM SÅ AT FLERA MENISKOR DOG Å DE JORDE MEJ LÄSEN

26 DESÄBER

Alla de erfarenheter som barn har med sig av hur man kan använda språket har de med sig till skolan och man kan kalla det för deras språkliga habitus. Fasts tes, som jag förstår det, är att skolan inte är bra på att ta tillvara barnens erfarenheter. En kille, som lärt sig läsa flytande genom att spela dataspel, berättar hur han får traggla med O och S i skolan. En tjej skriver inte på lektionen där de ska använda bara de bokstäver de har gått igenom, men skriver tillsammans med sina kompisar på rasten.

Förutom att många lärare inte är särskilt nyfikna på barnens erfarenheter poängterar Fast också att literacitet – att läsa och skriva – handlar om att man är engagerad i något. Man läser och skriver mycket bättre om saker som berör en. Kanske kan det vara bättre att läsa om Bionicles eller Barbie än i skolans läsebok?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Var, när och vad barn lär sig läsa och skriva

  1. Ellinor Petersen skriver:

    Inte så konstigt att skolan dödar motivationen, eftersom de inte tar vara på den. Vem vill hålla på med meningslösa uppgifter, när man redan kan lösa uppgifter som naturligt dyker upp i ens liv? Exemplet med flickan som inte skrev på lektionen men sen på rasten är ett bra exempel på människans önskan om en utmaning, och sökande efter mening i sitt arbete.

  2. Ping: Vara växa leva

Kommentera

