Det går inte att tänka bort relationen

Så här tänker jag: Vi läste om behaviorism och kognitivism. De har inte mycket gemensamt, men bägge riktar i alla fall in sig på individens utveckling och lärande.

Det sociokulturella perspektivet lägger till omgivningens betydelse, kulturen man växer upp till, tidigare erfarenheter. Att man lär i ett socialt sammanhang, tillsammans med andra människor. Där tog det stopp i vår kurs.

Anknytningsteorins bidrag är att  man inte lär av vem som helst. Man lär av den man har en relation till, den man har en anknytning till. Det var så tydligt när jag kom till min vfu- (praktik-)förskola. Först var jag en vuxen, vilken som helst för barnen. De hade ingen anledning att lyssna på mig. Gradvis har jag vunnit deras förtroende och vi har kommit varandra närmare.

Lille prinsen gick sin väg för att titta på blommorna igen.

– Ni liknar inte alls min ros, ni är ingenting alls ännu. Ni har inte fäst er vid någon ännu. Ni är likadana som min räv var. Det var en räv lik hundra tusen andra. Men jag gjorde honom till min vän, och nu är han den enda i världen för mig. [Ur Lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry]

Joan kände sig litet underlig. Det var Bob som sade ”vår lille pojke”. Det hade han aldrig sagt förut, och hon hade aldrig tänkt på det viset, men nu var det som om hon var bunden till Roger med samma sorts djupa band som fäste henne vid Bob. [Ur Råttpojken! av Philip Pullman]

Vad är anknytning? Uttryckt på enklast möjliga sätt är det en attraktionskraft som drar kroppar mot varandra. Oavsett om detta sker på fysisk, elektrisk eller kemisk väg handlar det om den starkaste kraften i universum. Vi tar den för given varje dag i våra liv. – – –

I psykologiskt avseende spelar anknytning en avgörande roll för människors relationer och sociala funktion. För människan innebär anknytning att söka och upprätthålla närhet, förtrolighet och samhörighet: fysiskt, beteendemässigt och psykologiskt.Precis som i den materiella världen är anknytning osynlig men ändå grundläggande för vår existens. (Ur Våga ta plats i ditt barns liv av Gordon Neufeld och Gabor Maté)

Det här inlägget postades i anknytningsteori. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det går inte att tänka bort relationen

  1. Ping: Fler som tycker relationer är viktiga | Vara växa leva

Kommentera

