Leve bilderboken!

Jag har tre barn födda i ganska tät följd. När jag ammade ett lillasyskon läste jag oftast för storasyskonet-/n. Och oj vad vi har läst. Från små kvadratiska småbarnsböcker via större bilderböcker till kapitelböcker. Nu har vi läst alla delarna av Harry Potter, utom den allra sista. Nu läser alla själva.

Småbarnsböcker och bilderböcker har vi läst i tusental. Lånade vi tjugo böcker en gång i månaden i åtta år, från att första barnet var ett år tills sista barnet var fem år blir det 1920 böcker. En del lärde jag mig utantill. Det var bra att ta till när man hade bilen full av övertrötta barn på väg hem. Jag kan nog fortfarande Petter och hans fyra getter och Mathias och kakorna utantill.

Bokhandlarna har inget vidare sortiment på bilderböcker. Nu när vi håller på med bilderböcker på utbildningen tittade jag på hyllorna och det såg likadant ut som jag mindes det, Astrid Lindgren och Elsa Beskow i mängder, en del nyheter och väldrig lite annat. Jag gillar Astrid Lindgren men hon gör sig bättre i sin fulla längd i kapitelböckerna än i bilderboksform. Det är inget fel på Elsa Beskow heller, men det finns ju så väldigt många andra böcker. Tack och lov för bibliotekens utbud av bilderböcker!

Några bilderboksmakare jag tycker om, utan inbördes ordning är Eva Lindström, Quentin Blake, Ruth Brown, Pernilla Stalfelt, Lars Klinting, Ann Forslind, Anthony Browne, jan Lööf och Anna Bengtsson. Bland många andra.

Vad kännetecknar en bra bilderbok? Jag kan inte säga det. Kanske lär jag mig några kännetecken på kursen, vi har nätt och jämt kommit igång. Vissa karaktärer, bilder och berättelser talar till en, andra gör det inte.

Det jag har lärt mig hittills är att det är njutbart att läsa bilderböcker även om man inte har ett barn i förskoleåldern i knät, även om det ger en extra dimension att dela berättelsen med någon.

Det här inlägget postades i Bokprat, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

