Skolministern vet inte vad han pratar om

Min bloggkompis Dorotea som är lärare och en av mina förebilder i yrket tittade på Rapports inslag om privat läxhjälp och tände till:

http://svt.se/2.22620/1.2296283/privat_laxhjalp_blir_allt_vanligare

”Jag tycker att läxor är viktiga, och jag tycker att en fördel med läxorna är att de involverar föräldrarna i skolarbetet, och därför så bör i första hand föräldrarna själva engagera sig i barnens läxläsning.”

När du säger detta så visar du med all önskvärd tydlighet att du har noll insikt i skolans vardagliga verklighet, skriver Dorotea. Hon avslutar med att konstatera:

Du. Gör. Mig. Besviken. Varje. Gång. Du. Öppnar. Munnen.

http://doroteagarbergs.blogspot.com/2011/01/korten-pa-bordet-skolministern-tack-for.html

För mig som ganska färsk lärarstudent känns det som att stå vid randen av en avgrund. Skolministerns åsikter och förändringar tycks genomgående försämra för dem som redan har det jobbigt. Gång på gång skyller han på offret, dvs de elever som inte lyckas i skoldjungelns hårda konkurrens.

Var ska det sluta?

Det här inlägget postades i politik, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skolministern vet inte vad han pratar om

  1. Kim skriver:

    *sucka* Jag kan bara hålla med, förstås. Jag jobbar som volontär för Rädda Barnen där vi har läxhjälp för invandrarbarn varje vecka. Även om det är en jätterolig uppgift så hade jag ju önskat att det inte behövdes. Kan någon på allvar tro att alla barn har samma förutsättningar att få hjälp och stöd med läxorna hemma? Med en sådan skolminister vet jag inte om jag ska skratta eller gråta…

Kommentera

