Engelskglosor som skolan missade

Efter studenten flyttade jag till England ett år och jobbade som au pair. Jsg upptäckte att det fanns många engelska ord och uttryck som var enkla och användes ofta i en barnfamilj inte minst, som jag inte kundem innas att jag stött på på engelsklektionerna.

Mina egna barn har inte heller stött på dem i skolan. Här är en lista:

rude – oartig

cross – arg

cushion – kudde annat än huvudkudde

cooker – spis (”stove” som vi fick lära oss lagar man inte mat på om jag förstått det rätt)

bully – mobba, spela översittare

hug – kram(a)

cuddle – kram(a), gos(a)

pardon? – ursäkta (t ex jag hörde inte riktigt)

posh – fin, dyr

fuss, fussy – bråk, bråka, bråkig

as well – också

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Engelskglosor som skolan missade

  1. maria skriver:

    Fnissar lite åt gamla minnen som dyker upp av det här inlägget – jag hade en engelsklärare som sa ”Pardon?” i tid och otid 🙂

Kommentera

