Man minns tillsammans

Nu är det mycket om sociokulturellt perspektiv på min utbildning. Vi läser roger Säljö, som har många intressanta tankar att dela med sig av. Bland annat så menar han (typ9 att man minns tillsammans. Hågkomster är något som skapas mellan människor i ett socialt sammanhang.

Jag tänker på det när jag pratar med min åttondeklassare om skolan. De har haft en frågesport där det gällde att känna igen olika byggnader. London Eye kunde de flesta. runde Tårn i Köpenhamn var det bara min dotter som kände igen. vi vasr där en gång när hon var i sju-åttaårsåldern.

– Kom du ihåg det? sa jag förvånat. Och så började jag fundera på om hon hade hört nmanet någon annanstans. Och kom på:

– Det finns en saga av H C Andersen där någon har ögon stora som Runde Tårn.

– Är inte det den där hunden, sa hon.

– Den vaktar något, kom jag på. Elddonet!

Tillsammans hade vi mints att i sagan Elddonet finns det en hund som har ögon stora osm Runde Tårn som vaktar något. Sen var vi nöjda, det var ju Runde Tårn vi var intresserade av. Men hade vi hållit på en stund till hade vi kanske också kommit på vad hunden vaktade och hur det gick sen.

Peter Gärdenfors brukar hävda att hjärnan vill se orsakssamband. Och jag ville komma på hur hon kunde veta namnet Runde Tårn för jag var ganska säker på att hon inte kom ihåg det från vårt besök där. Jag tror att hon har hört det i sagan, och att jag då har påmint henne om att vi var där en gång.

Det här inlägget postades i lärarutbildningen, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

