Den finska skolundret

Nu efter  tentan ska vi skriva om läroplaner och skolor i andra länder. Vi i vår grupp valde Finland. Med beskjutninganra på finska skolor i färskt minne och just inga andra associationer (finländare, jag ber om ursäkt för min dåliga allmänbildning!) visste jag inte vad jag skulle förvänta mig. Styrdokument på bl a Undervisnings- och kulturministeriets hemsida verkade lättbegripliga och konkreta men också föremål för stor detaljstyrning, klass för klass och ämne för ämne. Det finns t ex dokument för hur bokstäver och siffror ska skrivas, inga strykjärns-a:n och ingen tvärslå på sjuan!

Kunskaperna som bibringas eleverna mäts också med betyg, direkt från första klass. detta menar finländarna avdramatiserar det där med betyg. Det finns detaljerade regler för utvisning ur klassrummet och andra disciplinåtgärder.

Hur är lärarutbildningen utformad i Finland, och hur är yrkets status? En rad olika källor intygar att yrket har hög status, mycket högre än i Sverige, trots att löneläget är detsamma. Utbildningsplatserna är eftertraktade och det råder stor konkurrens om dem. Just nu verkar det svårt att komma ion på DN:s webbplats men jag läste ett par DN-artiklar om skolan i Finland igår där det bland annat framgick att Finland mycket medvetet hade satsat på skolan efter andra världskriget. När andra sektorer av offentliga sektorn skulle spara slapp skolan. Antalet elever per klass är mindre än i Sverige. Eleverna och även lärarna har färre undervisningstimmar än i Sveirge, om jag har förstått det hela rätt.

En motiverad och kompetent lärarkår och klasser som inte är överdimensionerade tror jag är viktiga orsaker till det finska skolundret.

Nu vill den svenska regeringen höja kvalitén på skolan (efter att konsekvent ha svartmålat densamma) och då börjar man i andra änden, med fastare – mer rigida om man så vill – mål för kunskapsinhämtning och kontroll i form av betyg i allt yngre åldrar. Men färre elever i klasserna och vikten av att läraryrket har hög status talas det inte om.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

