Första tentan

Idag ska vi ha muntlig tenta på skolans historia, eller rättare sagt, ”skolans samhällsuppdrag ur ett historiskt (såväl som internationellt) perspektiv”. för några dagar sedan fick vi frågorna som kursledningen ska förhöra oss på. Det vill säga, vi kommer att få en fråga vardera och tala om i 10-15 minuter.

Jag har aldrig haft muntlig tenta förr så förutom den vanliga tentanervositeten (som jag har en ganska mild släng av) så funderar jag på formen för det hela. Jag känner mig mycket tryggare i att skriva än att tala.

Skrivandets hantverk går av sig själv för mig. Jag har ju haft skrivande som levebröd i 20 år! När jag ska redogöra muntligt för något känner jag mig ostrukturerad och rörig. Efter att ha sökt jobb på radio, som jag inte fick på grund av min dialekt, är jag jobbigt medveten om min dialekt. Det är som när man ska fotograferas och plötsligt kommer på att man har händer, men ingenstans att göra av dem.

Vi har fått frågorna, 14 stycken, varav vi drabbas av en. Vi ska inte se på frågorna som instuderingsfrågor. Hur gör man inte det? Jag vet ju vad de är ute efter på allihop, men kan jag prata om dem i 10-15 minuter? Det är ju jättemycket …

Ett knep när man skriver för att få fram sitt budskap är att göra sig en tydlig bild av mottagaren. Det här skriver jag visserligen rakt ut i cyberspace men eftersom jag inte har marknadsfört den här bloggen särskilt hårt gissar jag att ni som läser antingen är mina kursare eller forumkamrater från andra håll. Men hur ska jag tänka mig mottagaren av tentasvaren? Det är svårt att säga saker till en som redan vet vad hon förväntar sig. Lättare att tänka att jag ska berätta om skolans historia för någon annan. Mina barn kanske? Nej, de skulle bli uttråkade. Min man kanske? I gymnasieskolan på 80-talet (gymansiet har jag visst aldrig gått i, det upphörde tydligen på 1960-talet, bara en sån sak) var jag alltid en sån som lät bänkgrannarna tjuvkika på proven, kanske för att få vänner, kanske för att undvika att bli retad för plugghäst.

Om jag tänker mig en okänd kursare som inte läst in någonting som jag skulle ge en briefing om innehållet?

Det här inlägget postades i lärarutbildningen, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Första tentan

  1. Anna Ö skriver:

    Samma känsla hade jag inför tentan – låt mig skriva!! Och rörigt blev det, och jag fick just den fråga jag minst gärna ville ha, men godkänd blev jag i alla fall. Hurra! Hoppas du klarade dig bra också, men tror jag nog.

Kommentera

