Kunskap, fruktsamhet och födande

Ordet seminarium är bildat av det latinska ordet för frö eller sående, semen. Seminarieledaren sår alltså frön som seminaristen odlar och får att växa.

Till Sokrates’ storhet hörde att han kunde fråga sina lärljugar på ett sätt som fick dem att se sina egna tankar i klarare ljus. Sokrates mamma var barnmorska och sokrates kallade sin frågemetod just för – förlossningskonst. Den hjälpte lärljugarna att föda fram sina egna ideer. Egentligen är det så Ann Åberg och hennes kolleger också jobbar, så som de beskriver det i Lyssnandets pedagogik. De lyssnar på barnens frågor och leder dem vidare.

Så här kunde barnens frågor låta när de hade intreeesserat sig för fåglar, särskilt kråkor, ett tag:

Jag undrar hur de gör för att skydda sig mot farliga djur?

Jag undrar varför dom har fjädrar egentligen?

Jag undrar hur de hittar maten i skogen. Hur vet de var maten finns på sommaren, för då lägger man ju inte ut mat i fågelhuset, det har jag tänkt mycket på.

Jag är nyfiken på hur klorna ser ut, alltså själva fötterna.

Jag undrar när dom tapppar fjädrarna. Vilken tid?

Jag undrar vad den [en kråka som gruppen ofta såg] heter?

 

 

Det här inlägget postades i lärande, lärarutbildningen, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

