Demokrati, rättigheter och skyldigheter

Mina barn, som går i mellanstadiet och högstadiet, har pratat mycket om demokratifrågor i skolan denna höst, där valet i söndags var självklart fokus. Vikten av demokrati är det som kommer allra först i hela läroplanen:

Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen(1985:1100) slår fast att verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar (Lpo 94)

För att man ska förstå demokrati måste man ha en grundläggande känsla av vad demokrati är, att man har ett inflytande, att ens röst räknas. demokrati är inget man plockar fram i september vart fjärde år och ignorerar dessemellan, förklarar jag.

Men hur står det till med elevinflytandet på skolor – och förskolor? Tyvärr är inte min erfarenhet särskilt god. Till exempel saknade eleverna på mina barns (dåvarande)  skola helt inflytande när utemiljön skulle göras om.

Vi vuxna såg det färdiga resultatet, lummig utemiljö i stället för de nersprungna och ogräsfyllda buskarna som funnits på skolgården.

Barnen såg något annat. De såg staketet som sattes runt deras dunkträd, så att de inte kom åt det. De såg att buskarna, som de tog blad från när de lekte affär, drogs upp med rötterna. De såg grävskopor och schaktmaskiner föstöra deras invanda miljö – utan förvarning.

Varför fick de inte lämna synpunkter på hur skolgården skulle utformas? Och – ännu viktigare – vad lärde de sig om demokrati på att bli totalt överkörda?

Elever håller reda på sina rättigheter, men inte sina skyldigheter, påstod en föreläsare på högskolan, oss kolleger emellan liksom. Generaliseringar provocerar mig, särskilt när man generaliserar om väldigt stora grupper, som ”elever i det svenska skolsystemet”, eller vad som nu avsågs.

Har föreläsaren rätt så är det emellertid  inte så konstigt. Min erfarenhet är att det finns mycket mer att göra om man menar allvar med demokratisk fostran i skolsystemet. Kanske måste man som elev själv hålla reda på sina rättigheter, eftersom man inte litar på att någon annan gör det.

Annonser
Det här inlägget postades i demokrati, lärarutbildningen, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s