VerklighetsFörankrad Utbildning?

Idag var jag och hälsade på min VFU-förskola. Jag bekantade mig lite med min handledare, visades runt i huset och hälsade på övrig personal. VFU är en ganska ny beteckning, som står för VerksamhetsFörlagd Utbildning. Namnet ska visa på att teori och praktik hänger ihop. Saker som avhandlades under mitt besök som väl aldrig skulle tas upp på seminarier var hur takpannorna blåste ner från taket på huset eftersom byggherren inte tagit hänsyn till förskolans blåsiga läge, att de ville bygga ett utekök för att barnen skulle kunna slabba med sand och vatten (och jag fick en vision av murade lecablock som putsas och målas) och att det plötsligt dök upp en lastpall full med cyklar.  för mig kändes det som väldigt många och olika bollar i luften att ha ett vetenskapligt arbetssätt, arbeta utifrån evidens och beprövad erfarfenhet och samtidigt skrtiva på lappar om leveranser av cyklar, gräla på ansvariga för att takpannonra bölåser av och så vidare. Det var då jag kom på vad det var jag var på: VerklighetsFörankrad Utbildning.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

