Rörelse och reflektion

Jag tjuvstartade redna i våras med en kurs, samtidigt som jag jobbade 35%, med skrivbordsarbete. Det gick, mne det var stressigt. Ett resultat var att jag inte tog mig tid att röra på mig. Jag blev tjockare än någonsin och i urdålig kondition.

Därför har jag lovat mig själv att detta läsår ska jag inte slarva med motionen, och idag har jag cyklat ett par mil trots blåsten. Samtidigt kunde jag reflektera mer över vetenskapsteori. Över paradigm jag stött på. Restoring the original paradigm hette en föreläsning av barnläkaren Nils Bergman från Kapstaden i Sydafrika som jag lyssnade på en gång. 

Paradigmet handlar om att för tidigt födda barn bör vistas hud mot hud på föräldrarna och inte i kuvös. Minns jag rätt så säger Bergman att kuvöser är en anomali. I alla fall använde han ordet anomali, men då visste jag inte riktigt vad det betydde. hur som helst så kan det inte både vara bäst för för tidigt födda barn att vistas i kuvös och bäst att vistas på föräldern.

Kanske kan man kalla det för en vetenskaplig revolution. I alla fall upplever säkert föräldrarna det så, när de får vårda sitt barn i sina egna armar. Och barnen, som får fortsätta vara intill sina föräldrar, fast de behöver hjälp att andas och annan teknisk utrustning.

Läs mer om Nils Bergman här: http://www.kangaroomothercare.com/index.htm

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

