Vad Harry Potter har gemensamt med Kulla Gulla

Mina barn skrattade åt mig när jag sa det, vilket förstås triggade mig att börja leta likheter, och jag fann en hel del.

  • Bägge är föräldralösa, Harry efter Voldemorts angrepp på hans föräldrar och Kulla Gulla efter ett skeppsbrott när hennes föräldrar var på väg hem för att försonas med hennes morfar.
  • De har vuxit upp under hårda och kärlekslösa förhållanden, Harry hos sin moster och morbror, Kulla Gulla som barnhemsbarn och tjänstehjon.
  • Bägge är anmärkningsvärt opåverkade av sin trasiga barndom.
  • De kommer så småningom till sin ”rätta” miljö, Hogwarts respektive Höje herrgård.
  • De vill rädda andra, Hermione talar om Harrys rädda folk-mani, som han tydligast visar när han räddar alla fångarna i sjön under Trekampen. Kulla Gulla är obrottsligt lojal mot Kullabarnen och räddar dem undan vårfloder, eldsvådor, fattighus och sockengång. När hon har inrättat sing som herrskapsfröken på Höje lindrar hon nöden för de fattiga och svältandse i stugorna.
  • De har hetsigt humör och handlar snabbare än de hinner tänka ibland. Harry är inte sen att puckla på Draco Malfoy och Gulla drämmer en träsko på näsan på Kalle Baddare när han är elak mot Johannis.
  • De sviker inte sina ideal. Gulla vägrar gifta sig med Ivan och Harry vägrar förneka Voldemort ionför Dolores Umbridge.
  • De är också i sanning hjältar, bägge bidrar till att förändra världen till det bättre.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad Harry Potter har gemensamt med Kulla Gulla

  1. Sandra Rikardsson skriver:

    Vilken intressant och rolig jämförelse!
    Jag kommer nog att följa din blogg under våra fortsatta studier.
    Jag läser också pedagogiskt arbete 1.
    Vi ses i Falun

    /Sandra

Kommentera

