Kunskap, forskande – eller berättande?

I somras besökte jag Eden Project med min familj. I en gammal lertäkt i Cornwall i sydvästligaste England, i princip ett gigantiskt hål i marken, har en skara entusiaster byggt upp enorma, bubbelformade växthus, ett med regnskogsklimat och ett med medelhavsklimat. Runt växthusen brer en frodig grönska ut sig. Växtligheten både inne och ute syftar på att visa hur mångfacetterat livet på vår jord är, hur beroende vi människor är av det som växer och hur vi kan leva vidare på jorden på ett skonsamt sätt. När Eden Project presneteras poängterar man optimismen – att en positiv förändring är möjlig. Ett område som låg helt öde i slutet av 90-talet är nu fyllt av liv.

Eden Project vill förmedla kunskap i form av berättelser. Inte i form av ord så mycket som i form av odlingar och planteringar, konst, och installationer. Och gör det bra! alla i vår fmailj är intresserade av olika saker, men alla hittade något intressant på Eden Project och alla uppskattade besöket, trots att vägen dit var lång.

Story is a powerful means of captivating, providing insight, testing moral choices,  painting possible futures, challenging and holding a mirror up in a way that is acceptable – personal and impersonal at the same time, skriver  Dr Tony Kendle i programhäftet.

En annan förespråkare för berättandet träffade jag igår, författaren och poeten Ylva Eggehorn. Hon var bekymrad över at skolan antingen blev det hon kallade en kunskapsskola eller ett individullet och ensamt forskande med varje barn frmaför en dator. Tappa inte bort berättelserna, varnade hon.

Jag tror de är inne på något viktigt.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s