Mer inskolning ju äldre man är?

Det här var ju tänkt som en seriös blogg där jag skulle lufta funderingar om mina kommande lärarstudier m m. Men det kommer ju också att handla om skolan ur mina och andra barns synvinkel.

I måndags började mina tre barn i årskurs 4, 6 och 8 på var sin skola. Dessutom började deras kusin på en universitetsutbildning.

Fjärdeklassaren hade poängjakt tillsammans med femmorna och sexorna i måndags. Sen var det full fart. I går kom han hem med tre böcker osm skulle kläs och en läxa – att ta med fem vilda blommor till idag.

Sjätteklassaren har haft lära känna-övningar, temabulding och regler i dagarna två men idag blir det tydligen åtminstone en vanlig lektion för han hade med sig gympakläderna.

Åttondeklassaren har teambuildningövningar i dagarna tre och börjar inte läsa efter schema förrän i morgon torsdag.

Och kusinen som börjar på civilingenjörsutbildningen ska hålla på med nollningt och börjar inte riktigt plugga förrän en bit in i september!

Jag trodde ju att man behövde mindre inskolning när man blev större – men erfarenheterna motsäger det …

Det här inlägget postades i skolan, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mer inskolning ju äldre man är?

  1. Ingrid skriver:

    Nollningen, om den hålls inom normala gränser och inte blir mobbingaktig, är faktiskt bra ur gruppgemenskapssynpunkt. Man får en större ”vi”- och tillhörighetskänsla efter en nollning, vilket jag tror gynnar de framtida studierna såtillvida att man samarbetar bättre och därmed tillgodogör sig kunskaperna bättre.
    Och förmågan till samarbete i grupp kanske blir lättare att nyttja ju äldre man blir och ju mindre auktoritetsstyrda inlärningsaktiviteterna blir. En ettaklassare kommer behöva mer hjälp av sin lärare för att tillgodgöra sig läroplanen på ett bra sätt, gissar jag, än vad en åttaklassare behöver.

Kommentera

