Ni kan väl inte ändra förutsättningarna i efterhand?

Betyg är den enda och enformiga vägen till bättre resultat i skolan för Sveriges elever, om man ska tro Jan Björklund. Blir resultaten inte bättre (är de så dåliga nu?) kan man ju då skylla på offret i stället för på skolsystemet. Därför ska det nu ge högre slutbetyg att läsa tyska, franska eller spanska i årskurs sex till nio, om Björklund får som han vill.

Anledningen till denna förändring är samma som vanligt när Björklund uttalar sig: eleverna är enligt honom lata och utstuderade. De extra meritpoängen ska höja arbetsmoralen. Trist människosyn.

Förändringen föreslås gälla dem som börjar sexan i höst. Det är min sons årgång. De valde till moderna språk (eller t ex extra engelska eller svenska) för flera månader sedan. Därför undrar jag hur i helskotta du tänkte nu, Jan. När man gör ett val ska man väl inte behöva finna sig i att förutsättningarna ändras i efterhand.

Detta inlägg publicerades i politik, Uncategorized och märktes , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ni kan väl inte ändra förutsättningarna i efterhand?

  1. Dorotea Garbergs skriver:

    Ja, hur i helskotta tänker du, Jan? Det har jag frågat mig många gånger. Det enda rimliga svaret jag kan föreställa mig, det är just det som du skriver: han tänker att barn är lata och utstuderande. Det tror ju då inte riktigt jag. Björklunds modell är lock, pock och belöning (och som bestraffning – utebliven belöning). Jag tror hellre på att ge barn rika möjligheter att lära, och sen sköter de resten själva. För barn vill lära, och de behöver ingen yttre motivation. Däremot kan de tappa hågen när de ställs inför alltför många hinder.

    Så tror jag. Gissa vad jag tycker om Björklunds skolpolitik…?

  2. metamorphosis skriver:

    Åh så jag håller med dig i det du skriver!
    Denna skolpolitik som det lobbas för från de blå´s sida nu inför valet gör mig smått mörkrädd om jag ska vara ärlig…

Lämna ett svar till Dorotea Garbergs Avbryt svar